ارتباط چاقی با مشکلات  حافظه  و تفکر

 20 نوامبر  2014- چاقی ممکن است موجب ازدست دادن حافظه و ایجاد مشکلات  فکری شود. محققان دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا شواهد بیشتری را دال بر تأثیرچاقی بر سلامت افراد گردآوری کردند.

درحال حاضر دانشمندان  از ارتباط قوی بین  اضافه وزن  و ابتلا به دیابت  نوع دوآگاه هستند و این تحقیق  نشان می دهد چاقی علاوه برخطرات فیزیکی می تواند  خطرات ذهنی و روانی را نیز برای فرد به ارمغان آورد.

دراین تحقیق 420 بیمار درطی 8 سال شرکت  داشتند. درابتدای تحقیق، بیماران همگی بین  60 تا  64 سال سن داشته واز نظر شناختی سالم  تلقی می شدند. نمایه ی توده ی بدنی این افراد 3 بار درطی تحقیق اندازه گیری شد: یکبار درابتدای تحقیق، یکبار 4 سال  پس از تحقیق و یکبار 8 سال پس ازتحقیق.

محققان دریافتند که داشتن BMIبالاتر با کوچکتر شدن هیپوکامپ (بخشی از مغز که برای  یادگیری  وحافظه  مهم است) در ارتباط می باشد.

دکتر Brownمدیر تحقیق و توسعه ی انجمن آلزایمر میگوید: اگر چه در این تحقیق به طور مستقیم به زوال عقل دراین افراد پرداخته نشده است اما هیپوکامپ بخش مهمی از مغز است و یکی از  اولین بخش هایی است که تحت  تأثیر زوال عقل قرار می گیرد.

او می افزاید: ما متوجه شدیم که چاقی دراواسط زندگی یک عامل خطر برای ابتلا به زوال عقل درمراحل بعدی زندگی  است بنابراین  نگرانی عمده این است  که آیا چاقی  تأثیر مستقیمی  برمغز در مراحل بعدی زندگی  دارد؟

بهترین روش برای کاهش خطر دمانس خوردن غذای سالم، انجام ورزش منظم، حفظ وزن سالم و نکشیدن سیگار است. علاوه بر مشکلات شناختی، چاقی یکی از علل اصلی ابتلا به دیابت  نوع 2، بیماری عروق کرونر، سکته و برخی از انواع سرطان است. درمان معمولاً با افزایش فعالیت بدنی و پیروی از یک  رژیم  غذایی سالم  آغاز می شود.

منبع:www.diabetes.co.uk